24.10.10

Õpikeskkonnad ja õpivõrgustikud. Kolmas nädal.

Jäin küll rongist maha, aga järjepidevuse mõttes teen siiski oma selle nädala ülesande ka ära.

1. Baseerudes oma eelmisel nädalal defineeritud õpikeskkonna definitsioonile mõtiskle sotsiaalse meedia vahendi(te) üle kui potentsiaalse õpikeskkonna võimalik(ud) koostisosa(d). Millised on sotsiaalse meedia eelised õpihaldussüsteemide ees ning millised on sinu arvates peamised probleemid nii õppija kui ka õpetaja/õppejõu vaatenurgast?

Sotsiaalse meedia vahendite eelised:

Kindlasti avatus ja tihti väike või üldse puuduv haldustasu. Õpilastel on võimalik keskkondadele hõlpsalt ligi pääseda ning oma õpikeskkonda mugavalt täiendada vastavalt nõutud töödele. Väga hõlpsalt leiab keskkondi, mis ei nõua mingit haldustasu ning kuhu saab lihtsalt uusi postitusi lisada.
Sotsiaalne meedia lubab piire laiendada, mis lahti seletatuna minu mõistes tähendab seda, et lisaks õpilastele/üliõpilastele saavad loodud kursuse materjale kasutada ka väljaspoolt kooli huvitatud inimesed õppematerjale kasutada ja huvilised loodud ideid kommenteerida. Blogipõhine õppegrupp moodustab homogeense blogosfääri, mis hakkabki postituste ja kommentaaride harmoonial põhinevalt toimima.
Andmed asuvad veebis, st. mujal kui enda arvutis. Neid ei pea salvestama lisakettale, vaid keegi teeb salvestamise töö Sinu eest juba ära. Inimesel on võimalus salvestada oma digitaalset materjali erinevatele "pilvedele", mis säilitatakse tema eest.

Sotsiaalse meedia vahendite puudused:

Privaatsuse puudumine. Sellistest keskkondadest on hõlbus leida inimeste personaalset infot (enesetutvustus, e-post jne) ning seda kurjasti ära kasutada.

Kindlasti on neid inimesi, kellele ei meeldi avalikkusele oma mõtteid kajastada, mistõttu neid võib segada avatud õpikeskkonna loomus ning nad võivad keelduda oma loodud sisu publitseerimast. On kogemus ühe üliõpilasega, kes avalikkuse ees postitamise vastu võitlemiseks saatis oma kodutööd õppejõule meili kaudu. Siit tuleneb ka autoriõiguse probleem. Näitest tulenevalt võime oletada, et üliõpilane kartis oma ideede vargust, mida on üsna lihtne avatud õpisüsteemide kaudu teostada.
Kõige maalähedasem probleem on vast internetiühendusega tekkinud probleemid, mis takistavad koolitööd tegemast, kuid need takistavad ka kinnistes keskkondades tegevuse toimumist.

Minu jaoks on sotsiaalmeedia vahendites siiski rohkem positiivseid külgi, sest kui tihti ja kui kauaks see internet ikka ära kaob. Pigem on sotsiaalmeedia abil ikkagi võimalus uurida vajalikku infot (seda eelnevalt sõelast läbi lastes, mis on adekvaatne või mitte) ning teada saada erinevate inimeste käekäigust, kuid leidub ka neid inimesi, kes teevad teiste üle nalja, et nad omavad näiteks Facebooki kontot või peavad blogi.

No comments: