1.11.10

Õpikeskkonnad ja õpivõrgustikud. Personaalne õpikeskkond.

Magistriõpingute alguses meeldis mulle väga, et enamus õppejõude opereerib avatud õpikeskkonnas. Tõele au andes ei ole ma vajanud väga sisselogimist, et oma õppematerjale presenteerida. Mulle tundub, et enamus sisselogimisi on siiski htk projektide raames valminud keskkondade testimisega seoses ning ka neid oleks saanud läbi viia avatud õpikeskkondades.

Sotsiaalse meedia roll minu õppetöös on märkimisväärne, kuid kogu kupatust ei ole ma kokku võtnud  mitte sotsiaalsesse järjehoidjasse ega ka vooagregaatorisse, pigem eelistan seda oma läptopist brauseri tööriistaribalt jälgida. On olemas küll Google'i vooagregaator, kuid seda ma unustan jälgida.

Põhiosa õppetööst toimub minu õpiblogis blogspot.com-i abil. Blogidel on üldse suur roll IMKE magistriõpingus, kuna rühmatööd on samuti koondatud blogidesse (kas wordpress või blogger, eelistatakse kahte varianti). Samuti kasutavad õppejõud oma blogisid õppeülesannete edastamiseks või tagasiside andmiseks.
Teine variant õppejõudude poolt on olnud wikiversity beta versioon, mis on samuti avatud õpikeskkond ning kuhu saavad liituda ka väljaspoolt tulnud õpilased, kes on huvitatud teadmiste saamisest.

Otsingusüsteeminan kasutan Google Scholarit ja tavalist Googlet, samuti erinevaid veebiallikaid, sh. materjale (pdf, doc, html, jne). Samuti ei saa mööda vaadata Youtubest Vimeost ja muudest video vaatamise allikatest, mis sisaldavad erinevaid häid õpetusi. Neid vahendeid saab vistutada ühtlasi ka blogisse.
Vistutamisega seoses tuleb meelde ka esitluste "pilv" SlideShare ja dokumendi"pilv" Scribd, kuhu on nii mõnigi vajalik materjal salvestatud või mida on õppejõu poolt soovitatud. Ühisdokumentide tegemiseks oleme eelistanud grupitööna Google docs keskkonda, samuti erinevate vormide koostamiseks. Need kõik on sotsiaalsed vahendid, mis võimaldavad kasutajatevahelist kommunikatsiooni.

Kommunikatsioonile edasi minnes on kaks põhilist vahendit skype ja msn, mida kursuse raames kasutatakse kas koolikaaslastega suhtlemiseks või probleemide lahendamiseks. Samuti eelistan vajadusel kasutada veebipõhist meebo.com suhtluskeskkonda, kuhu saab integreerida nii msni, skype kui ka facebooki ja muude keskkondade suhtlusvidinad. Otse loomulikult on kasutusse läinud ka tavaline mobiiltelefon, kui arvutit ei ole läheduses.

IMKE kusustesiseseks keskkonnaks on oma loodud wiki pbworksis, mille haldamine lükkub ideaalis põlvest-põlve edasi. See sisaldab vajalikke lugemismaterjale ning erinevat kursuste infot, sh. keskkondi, viiteid ja muud olulist. Ei või unustada ka kursusekaaslaste andmeid (nimi, meiliaadress jm). Keskkond on kinnine, et andmed lihtsalt ei lekiks ning sissepääs ainult administraatori loaga. Kursuse suhtlus toimub skypes, wiki foorumi vidin Nabble'st ei toiminud nii hästi kui oleks  lootnud.
Ainete planeerimise kalender on Google Calendari hallata, mis toob mugavalt kogu toimuva info arvutiekraanile.
Samuti on kasutuses Facebooki IMKE kommuun, kuhu saab erinevaid teateid postitada ja vestlusi pidada ning ei või ka unustada twitterit, milles erinevad kursusekaaslased olulisi uudiseid postitavad.

Kui lisada inimfaktor ja esemed personaalsele õpikeskkonnale juurde, siis Kehrwiederi kohvikus toimuvad koosolekud ja vestlused annavad õppetööle palju juurde nagu ka loengutes toimuv infovahetus, kuid sel aastal on antud faktorit veidi väheseks jäänud. Samuti käivad õppetöö juude raamatud, mida aeg-ajalt erinevalt e-materjalidest füüsiliselt raamatukokku kohale minnes laenutada tuleb.

Kokkuvõtteks peaks ütlema, et minu personaalne õpikeskkond on üsna interaktiivne, välja arvatud vooagregaator või ühisjärjehoidja. Õppetöös sees olles olen valmis katsetama erinevaid keskkondi, kuid päris mitmed on aja jooksul jäänud tähelepanuta. Põhiline toimiv õppevahend on minu peamine õpiblogi blogspotis, kuigi erinevate ainete raames oleme pidanud ka teistesse blogidesse kirjutama (grupiblogi, lepress jne).
Üldjoontes on see õpikeskkond avatud, kui välja arvata iCampus, mis nõudis sisselogimist ja oli kinnine välissilma jaoks. Ma olen enda loodud õpikeskkonnaga rahul, kuigi seda võiks koondada vooagregaatoriga, et oleks ülevaade asjadest olemas. Samas on mul võrreldes esimese aastaga vähem kursuseid, mis võimaldab kõigel silma peal hoida.

No comments: