17.1.10
Multimedia design - coursework in Estonian
PROTOTÜÜBI DISAINI KIRJELDUS
Multimeediumi disaini prototüüp
SISSEJUHATUS
Antud prototüüp kujutab algklassiõpilastele mõeldud prantsuse keele sõnavara ja lihtsamat grammatikat tutvustavat õppeprogrammi. Õppematerjalid on koostatud algklassiõpilastele, kuid vanemad kooliastmed võivad samuti antud materjale prantsuse keele algõppeks kasutada. Internetis asuvate õppematerjalide eeliseks on nende kättesaadavus, samuti on neid võimalik alla laadida, kui puudub internetiühendus.
Kuna programm on suunatud 7 – 11-aastastele lastele, peab see olema värvikas ja kaasahaarav, mitmesuguste funktsioonide ning rohkete kordustega, et materjal hästi kinnistuks. Eelmainitud fakti silmas pidades on koostatud erinevat tüüpi ülesandeid. Algkooliõpilased on loomult aktiivsemad õppijad ning seetõttu peab kindlaks tegema, et ülesanded oleks mängulised ja loovad ning neis ei esineks liiga palju uut sõnavara. Kindlasti annavad ülesanded õpilasele tagasisidet tema edasijõudmise kohta ning võimaldavad teha tunnikontrolle, mis õpetaja meilile saadetakse.
Kahe silma vahele ei ole jäetud erinevate litsentsidega kooskõlastatust, et teiste autorite materjali ei oleks vägivaldselt kasutatud. Kui materjale on võetud väljastpoolt, siis ainult sellistest allikatest, mis on Creative Commonsi litsentsidega varustatud ja sel juhul viidatakse vastavalt programmis materjali juures. Sõnavara harjutuste pildid on eetilised ning ei tekita vastakaid arvamusi, need on pigem kunstiliselt kujundatud ja lastepärased.
Antud prototüüp kujutab programmi lahendust, mida täiendatakse tulevikus veelgi mitmekesisemate harjutustega ning rohkema tagasisidega õpilasele. Interneti kaudu võimaldatakse ka teistel õpetajatel materjale täiendada oma maitse järgi. Ülesannetest ei puudu ka animatsioon, mida prototüübis ei esine. Prototüüp ei ole mõeldud valmislahendusena.
TEEMA PÕHJENDUS
Autor valis antud teema, kuna õppematerjalide tegemise huvi ja vajadus ilmneb tema igapäevatöös. Tänapäeva õpilased on üles kasvanud arvutitega, nn. „internetigeneratsioon“, kes teevad meelsasti dünaamilisi, interaktiivseid ülesandeid õpikuga töötamise asemel. Paraku internetti üleslaetud valmislahendusi ei saa tihtipeale mugandada, mistõttu jääbki vajaka taoliste õppematerjalide olemasolust, mille tegemine on ajapuuduse tõttu autoril senini tahaplaanile jäänud. Antud kursus andis hea võimaluse meelde tuletada milliseid rakendusi õppematerjalide tegemiseks leidub.
Kuna autor töötab igapäevaselt prantsuse keele algtaseme õpilastega, siis tekkiski idee just selliseid õppematerjale koostada. Eesti lähtekeelega prantsusekeelseid ülesandeid on väga vähe ning seetõttu ongi antud õppeprogramm väga kasulik nii autorile ja tema kolleegidele kui ka prantsuse keele algtaseme õpilastele (eriti algklassiõpilastele).
NÕUDED LOODAVALE RAKENDUSELE
Kuna rakendus on suunatud eelkõige I kooliastmele, siis peamiseks nõudeks on eakohane sisu ja vorm. Rakendus peab suutma materjali edasi andma lõbusal, dünaamilisel moel, et õpilasel ei hakkaks igav. Õpilane saab pärast ülesannete sooritamist automaatset tagasisidet nagu prototüübi teises ülesandes. Õppematerjalid peavad olema kooskõlastatud Riikliku Õppekavaga ning Creative Commons litsentsidega.
Õppematerjalides on lastepärased tegelased ning pealeloetud tekst peab olema selgelt arusaadav, hästi artikuleeritud, pigem aeglane kui kiire. Ülesanded peavad olema niiviisi kombineeritud, et alguses toimub sõnade õppimine ning pärast nende kinnistamine erinevate tegevuste kaudu. Õpilastel peab sõnu olema lihtne sõnu õppida, mistõttu neid on vähe ja need jäävad ülesannete läbides meelde, kuna kasutatud on erinevat tüüpi ülesandeid (näiteks erinevad valikmenüüd, tekstiväljale kirjutamine, häälimine kuulamise järgi, jne.). Kaasa aitab ka asjaolu, et ülesanded nõuavad õpilaselt aktiivset osavõttu, kaasa arvatud kuulamis-ülesanded, mis käivituvad nupuvajutusel.
Rakendus ei tohi olla liigsete efektidega koormatud, pigem olgu efektid sarnased ning kordugu läbi üht tüüpi ülesannete (näiteks ülesandes läbivalt sarnaseid värve kasutada). Sisu peab olema loogiliselt üles ehitatud ja menüü loomulikult kulgema (näiteks õpilasele on aru saada, kuidas pääseb edasi ja kuidas tagasi). Siiski kasutatakse lastepäraseid, värvikaid, joonistatud tegelasi. Eelistatakse animeeritud tegelasi staatiliste piltide asemel ning tegelased peavad lastele ruttu tuttavaks saama ning esinema läbi terve programmi. Kuna tegelased võtavad tähelepanu endale, siis taust jääb tagasihoidlikuks ning tekst ei paista samuti tegelaste kõrval silma. Veebilehel asuvad ülesanded on sarnase struktuuriga ning vaid erinevatel ülesannete tüüpidel on erinevad värvid, ülesannetes jäävad üldjuhul läbivateks värvideks ca. 4-5 põhivärvi variatsiooni.
Muusika- ja videoklippide heli on võimalik otse ekraanilt valjemaks ja vaiksemaks keerata, kuna kõrvaklappidest kuulates võib vali heli põhjustada kuulmiskahjustusi.
Rakendus peab toimima veatult ning kiiresti, olema täiuslik ja omavahel nii sisuliselt kui vormiliselt seotud. Näiteks kui sõnavaraharjutustes on juttu perekonnast, siis grammatikaülesannetes käsitletakse enesekohaseid asesõnu (minu isa, sinu ema, jne.).
Õppeprogramm peab sobituma uuemate programmide versioonidega (nt. Flash, Silverlight) ning kõikide veebilehitsejatega.
SÜSTEEMI SISUKAART
Süsteem asub veebilehel, millelt saab menüü abil navigeerida erinevatele teemadele. Teemad on raamatu vormis, mille ühelt leheküljelt minnakse üle teisele. Sellist liikumist võimaldavad nupud või muud taolised õpilasele arusaadavad funktsioonid. Esimesed ülesanded tutvustavad õpilastele baassõnavara ning järgnevad kinnistavad sõnavara erinevate interaktiivsete harjutuste abil. Valikus on nii mänge, grammatika- ja sõnavara ülesandeid, aga ka kontrolltöid ja tunnikontrolle.
Veebilehe pealehelt saab teemade ülevaatliku kokkuvõtte ning materjalidega seoses toimuvate uudiste ülevaate. Teemad on esitatud erinevatel lehekülgedel (nt. ülesanded, kontrolltööd, mängud), mis avanevad otse veebis, kuid on ka allalaetavad muudatuste tegemise vajadusel.
Veebilehe struktuur näeb välja taoline:
AVALEHT
sissejuhatus
uudised
ÜLESANDED
ülesanne teema1
grammatika
sõnavara
lisaülesanded
ülesanne teema2
laulud
grammatika
ülesanne teema3
täringumäng
TUNNIKONTROLLID
tunnikontroll1
tunnikontroll2
tunnikontroll3
Ülesannetekogus on vajalik arv lehti konkreetsete ülesannetega: sissejuhatav(ad) ülesanne(ded), kinnistav(ad) ülesanne(ded), kokkuvõtv(ad) ülesanne(ded).
Igal leheküljel on (animeeritud) tegelaskuju, nuppudega seostatavad ülesanded ja tekst. Teksti mõte on juhendada õpilast läbi protsessi. Kõikidele läbitud lehekülgedele on võimalik nuppude abil tagasi minna, et materjaliga uuesti tutvuda või vead ära parandada. Videoid on võimalik seisma jätta ja tagasi kerida, helifailid korduvad nupule vajutades, meediamängija võimaldab heli seisma jätta ja edasi/tagasi kerida.
Navigeerimiseks mõeldud nupud asuvad samal positsioonil kogu rakenduse vältel. Nuppude värvus ühtib programmis tarvitatud teisteks funktsioonideks mõeldud nuppudega. Kasutatud on selget, arusaadavat teksti, ideaalis ka taustaheli, mis juhendab lapsi ning kinnistab nuppude tähendust.
INTERAKTSIOONIVAHENDITE NING MULTIMEEDIA- JA MUUDE ELEMENTIDE VALIKU PÕHJENDUS
Adobe Flash võimaldab erinevaid multimeediaelemente kompaktselt kasutada, mistõttu jäi autori valik just sellele programmile pidama.
Peamine interaktsioonivahend on loodud läbi graafiliste kujundite (tegelased, nupud, jms), mille kaudu edastatakse vajalik sõnavara või ülesanne dünaamilisel moel, mis omakorda jääb õpilasele paremini meelde. Nuppude kasutamine nii tegelaskujudel kui ka eraldi võimaldab õpilasel kontrollida heli või teksti liikumist ning vajadusel see üle korrata. Kuna tegelaskujud on lastepärased ja värvikad, on taust ja nuppude värvivalik üsna tagasihoidlikud.
Erinevate heliklippide kasutamine antud rakenduses on keeleõppe seisukohalt väga vajalik, mistõttu on neid rakendatud üsna mitmes ülesandes. Heli ei ole häiriv ning on nuppudega manipuleeritav parema kontrolli saavutamiseks. Heli kvaliteet on hea, tekst aeglaselt ette loetud ning muusikapalade ja videote käivitumisel on võimalik heli otse ekraanilt juhtida, kuna taolisi rakendusi kuulatakse enamasti kõrvaklappidest ning liiga vali heli võib kõrvakuulmist kahjustada.
Videoid kasutatakse ülesannete vaatamiseks, häälimiseks ning nede põhjal tehakse kas uusi harjutusi või nad on lihtsalt kinnistavaks ülesandeks. Videod aitavad edastada elulisi situatsioone ning dialooge, mida graafiliselt on keeruline kujutada. .
Tekst on lihtsalt arusaadav, kasutatud on rakendustläbivat lastepärast kirjastiili (Comic Sans MS) suurusega 22. Lastepärase kirjastiili eelistus tuleneb sihtgrupi vanusest ja eelistustest. Samuti on see kirjastiil üldlevinud. Kasutatud on läbivat suurtähte paremaks arusaamiseks. Tekst on esitatud kahes keeles, et õpilasel iseseisvalt töötades ei tekiks raskusi arusaamisega. Kui on viidatud mõnele autorile või veebilehele, on tekst pisikeses kirjas, et see ei võtaks ära liigselt ekraani ruumi.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment